Speel het verborgen curriculum bloot!
Jasper van Vught, Debbie Cole, Gemma Corbalan & Aengus Schulte
Wil je je meer bewust worden van je eigen gedragsregels en verwachtingspatronen in je colleges? Wil je weten wat je impliciet al doet in het doeldomein van socialisatie? In deze workshop verdiepen we ons in de ongeschreven gedragsregels die spreken uit de routines, rituelen, en institutionele structuren in ons onderwijs. We delen ervaringen van studenten en bespreken de potentiële gevolgen van het verborgen curriculum op ongewenste socialisatie en kansenongelijkheid.
Tenslotte laten we je op speelse wijze nadenken over de manier waarop het verborgen curriculum vorm krijgt in je eigen onderwijs en bieden we eerste handvatten om het impliciete expliciet zichtbaar te maken.
Biografie
Als onderdeel van hun onlangs toegekende USO-project delen Jasper van Vught (Media en Cultuur), Debbie Cole (Taal, Literatuur en Communicatie), Gemma Corbalan (Onderwijsadvies & Training) en Aengus Schulte (Media en Cultuur) hun verschillende ervaringen met onuitgesproken aannames in de klas en bieden ze hun expertise en eerste ideeën om dergelijke aannames aan de kaak te stellen en socialisatie een formeler onderdeel van het curriculum te maken.